مقالات رسمي و تخصصي فرش و قاليچه مقالات رسمي و تخصصي فرش و قاليچه .

مقالات رسمي و تخصصي فرش و قاليچه

رفوگري و ريشه زني فرش چيست و چگونه انجام مي شود؟

رفوگري هنري ميباشد قاليشويي در مشهد كه بعد از هنر قالي بافي به وجود آمده و محرك ساخت‌و‌ساز آن نيز احتياج بوده ميباشد چون هر فرش قابليت دارااست در معرض خرابي قرار بگيرد و به گذر زمان فرصت جراحت ببيند. بدين ترتيب تا‌وقتي‌كه در تالار و منزل ها فرش وجود داراست هنر رفوگري نيز باقي خواهد ماند، در واقعيت مي قدرت اظهار‌كرد كه هنر رفوگري كامل كننده هنر فرشبافي ميباشد.

 

اسم اولي هر كه اقدام به رفوگري نموده است مثل اسم اكثر زمان ها سازندگان، ناشناس وگمنام ما‌نده ميباشد. اين نيك مرد هر كسي بوده گمنام زيسته و گمنام نيز مرده ميباشد سواي اينكه خويش بداند كه به فقيه فرش چه سرويس ذي قيمتي عرضه نموده است و چه بسا هنرمنداني كه پس از سازه نهادن ذيل بناي هنر خويش از عالم رفته اند ودر حالا حاضر اسم و آدرس از آنها در هيچ يك از كتاب هاي تاريخ چشم نمي‌شود و جا دارااست براي تشكر از آن ها به سرازير پاكشان سلام بفرستيم و با زنده نگه داشتن هنر آنها از اين هنرمندان ناشناخته و ناشناس سپاسگزار ي نمائيم.


بها هنر رفوگري هنگامي بيشتر مشخص و معلوم مي‌گردد كه فرش گرانبهايي در فيض پوسيدگي يا اين كه بيد زدگي يا اين كه رطوبت و حريق سوزي و يا اين كه كثرت استفاده و حادثه ها ديگر مجروح باشد كه دراين هنگام انگشتان اعجاز گر رفوگر به ياري ما ميايد و با دستهاي سحار و نفس خويش روحي جديد به كالبد اين قالي مشرف به موت ميدهد و با نجات آن از تباهي جلوه و زيبائي جديد اي مي‌بخشد در واقعيت فعاليت رفوگر درين درحال حاضر به سرويس ها پزشك معالج و جراحي شباهت داراست كه مريض مشرف به موت را از مرگ نجات مي‌دهد.


برچسب: قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۳۲:۱۷ توسط:علي موضوع: نظرات (0)

انواع فرش ايراني

ولي اين نكته بدين مفهوم وجود ندارد قاليشويي در مشهد كه شما هيچ رنگ گرم و تيره‌اي در فرش خويش نداشته باشيد، شما مي توانيد فرش‌هايي با قضيه پر‌نور تعيين فرمائيد كه دارنده نقش و نگارهايي رنگي ميباشند ولي مي بايست توجه داشته باشيد كه درين مورد زياده‌روي نكنيد.

در فضاهايي كه حجم بيشتري دارا هستند دست شما در گزينش رنگ و طرح بازتر ميباشد اما طرح‌هاي ريز و نا مرتب و رنگ‌هاي تيره فضا را گرم‌خيس و صميمي‌خيس جلوه ميدهد به ويژه در‌صورتي‌كه در چيدمان خويش از رنگ‌هاي پر‌نور و خنثي زياد به كار گيري كرده‌ايد يك فرش خوش‌رنگ و لعاب قادر است با جلوه‌گري خاص خويش روح‌نصيب فضاي منزل شما باشد.

اعتنا به مدل چيدمان
به عبارتي‌طور كه گفته شد تنوع فرش اهل ايران براي هر سبكي طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوعي دارااست و از اين لحاظ مشكلي نخواهيد داشت؛ ولي اعتنا به يك‌سري نكته خالي از لطف نخواهد بود.

چنانچه چيدمان شما سبكي كلاسيك داراست كارايي نماييد از طرح‌هاي لچك ترنج به كارگيري نمائيد زيرا اين مدل شكوه و اصالت خاصي داراست كه متناسب با مدل كلاسيك ميباشد.
براي مدل‌هاي فانتزي نيز معمولاً طرح‌هاي خشتي مورد قابل قبولي خواهد بود چراكه طرح و رنگ آن با درحال حاضر و هواي اين مدل متناسب‌خيس ميباشد.
طرح‌هاي افشان نيز براي دور و بر‌هايي كه تركيبي از اين دو مدل كلاسيك و فانتزي مي‌باشند آيتم قابل قبولي خواهد بود.
ولي استعمال از دو و يا اين كه هر سه طرح در نصيب‌هاي متعدد منزل بسته به مدل پباده سازي آن نيز بسيار قشنگ و ديده‌نواز خواهد بود.

به همين برهان در‌اين قسمت به نكاتي در تعيين درست فرش خوا هيم پرداخت.

تعيين رنگ و طرح متناسب با حجم فضا در اشكال فرش اهل ايران
به عبارتي‌سيرتكامل كه ميدانيد استعمال از رنگ‌هاي تيره و گرم در دكورا سيون فضا را كوچك جلوه ميدهد از اين رو براي دور و بر‌هاي كوچك چندان مطلوب وجود ندارد و آن‌ها را كوچك‌خيس و دلگير جلوه ميدهد.

اين قاعده راجع به فرش نيز صحت مي‌نمايد و طرح‌هاي ريز و شلوغ با رنگ‌هايي تيره صرفا گوشه و كنار را به هم ريخته و كوچك جلوه مي دهند. به همين استدلال شايسته ترين آيتم براي اطراف‌هاي با حجم معدود فرش‌هايي با طرح‌هاي خلوت، بافت درشت و رنگ‌هاي پر‌نور مي باشند.


برچسب: قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۱۰:۳۳ توسط:علي موضوع: نظرات (0)