مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه .

مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه

تفاوت بافت فرش ماشینی و دستباف


اصول بافت فرش
فرش از دیر گشوده تحت عنوان کف پوشی قابل انعطاف و قشنگ و برای غربت پیدا کردن از سوز‌و‌سرما استعمال میشده میباشد .فرش درگذر فرصت تغییراتی بسیار متعددی داشته میباشد .  قالیشویی در مشهد روش بافت فرش و الیاف مصرفی در آن دستخوش تغییر‌و تحول گردیده و روز آپدیت بر زیبایی آن افزوده شد‌ه‌است البته تمامی فرشهای بافته گردیده تاکنون از سه نصیب اساسی درست شده میباشد . تار ، پود و نخ خاب یا این که گره های تحت دست .

چنانچه از مجاورت بافت قالی دستباف را چشم باشید متوجه می‌گردد که فرش ها برای بافت نیاز به دار قالی دارا هستند . دار قالی را راز تا رمز نخ تار از بالا به زیر تشکیل داده میباشد که در فرشهای دستبافبه آن چله گفته می‌گردد .

 

 

بافنده با گره زدن نخ در کنار یک دیگر به طور فشرده و با به کارگیری از سرمشق یا این که نقشه که در اصل روی تخته چوبی چسبانده گردیده‌است طرح فرش را صورت می‌دهد. بدین گره ها نخ خواب یا این که خاب گفته می گردد که از کالا پشم، کرک یا این که ابریشم و یا این که مخلوطی از همگی آن‌ها تنظیم گردیده‌است . در فرش های دستباف بسته محل بافت فرش به عنوان مثال دستباف تبریز ،فرش دستباف کاشان ،دستباف اردکان یا این که شهر قم ممکن میباشد اشکال گره های متفاوت از قبیل گره ترکی ، گره فارسی ، گره هنری و ... مصرف شود . بعداز بافت هر رج از فرش نوبت به پود کشی میباشد .

 

 

 

یک تار نخ روی مجموع گره های بافته گردیده کشیده میگردد و با کتف ای سنگین وزن بارها روی آن ضربه زده می‌گردد تا تماما فشرده گردد . این پروسه تا تکمیل تک تک طرح فرش ادامه پیدا میکند و بسته به سایز فرش و تعداد نفراتی که برای بافت فرش دستباف روی یک دار سرگرم بافت میباشند میان 6 ماه تا یکسال فرصت می برد .

پس از اتمام عمل قالی از دار گشوده می‌شود یا این که به اصطلاح بافندگان قالی از دار تحت می‌آید و برای شغل های شیرینگ و کامل شدن ارسال میگردد . در نصیب شیرینگ سطح روی فرش برش خورده یکپارچه و بعد از آن پرداخت میگردد.

در فرشهای ماشینی نیز اصول بافندگی مثل فرش دستباف میباشد . فرش دارنده نخ تار میباشد و پود نیز پس از هر رج با سرعت در محل خویش قرار می‌گیرد نخ تار در فرشهای ماشینی در اصل از کالا پنبه ، پلی استر ، پلی استر پنبه و یا این که جوت میباشد .

نخ های خاب در کریل دستگاه قراردارد که در فرش های مدرن دربین 7000 برای فرش های 440 کتف و 10000 برایی فرش های 500 کتف ، 25500 برای فرش های 700 کتف ، 30000 برای فرش های 1000 کتف و 36000 برای فرش های 1200 کتف در کریل نخ جای‌دارد که کل رمز نخها به باطن ماشین بافت رفته و همه هم‌زمان در فرش شما آیتم به کار گیری قرار می گیرد . طول کریل نخ تا 6 متر و در طی 18 متر میباشد . فرآورده نخ خاب فرش های ماشینی از الیاف اکریلیک ، پل استر ، بی سی اف ، بامبو و یا این که مخلوطی از آنان میباشد .

 

 

نخ تارو پود در کنار یک دیگر تشکیل برزنتی را می‌دهد که کل نخ ها را دربین خویش مکان داده میباشد و بسته به طرح و نقشه هر کجا که نیاز باشد ماشین بافت امر تبدیل شدن به گره را می‌دهد . بافت یک رج در فرش ماشینی کمتر از 3 ثانیه ارتفاع می‌کشد و بافت یک فرش ماشینی 12 متری بدون نقص حدود یک ساعت مجال نیاز دارااست .

بعد از اتمام بافت فرشهای ماشینی نیز مانند فرش های بافت دست نیاز به پرداخت و شیرینگ همینطور آهار دارا هستند .فرش ها در مرحله کامل شدن ریشه زنی می گردند و کناره آن ها زیگزال دوزی می‌شود و در غایت به کارگاه خالق فرش برای در اختیار گرفتن کیفیت و بسته بندی گشوده می‌شود.

 

فرش دستباف بخریم یا این که ماشینی ؟
پرسش جالبی میباشد و جوابی بدیهی داراست . فرش دستباف هنر میباشد و حتی می‌تواند سرمایه هم باشد . فرش های دستباف از مال پشم به جهت طبع گرمی که دارا‌هستند برای تن موءثر میباشند . فرش دستباف در فصل زمستان ذیل پای گرم و در فصل تابستان شم خنکی را القا میکند البته به جهت بها بسیار بالا تری که نسبت به فرشهای ماشینی داراست بخش اعظمی از قشرها جامعه از خرید فرش دستباف صرف حیث میکنند . ولی بعضا هم به جهت تنوع طلبی و برای اینکه هر سال فرش عوض میکنند نیازی به خرید فرش دستباف شم نمی کنند .

ولی در صورتی از باب ماندگاری به فرش نگاه می کنید می توانید با خرید فرش ماشینی کیفیت عالی برای سالها از آن استعمال فرمائید و نگران زخم دیدن آن نباشید . فرش ماشینی خوب نیازی به مراقبت خاصی ندارد و در قبال حشرات موزی از قبیل بید زدگی نیز تماما مقاوم میباشد .ثبات رنگها در فرش های ماشینی کیفیت خوب نخ اکریلیک خوب، نمونه زدنی میباشد و میتوان اظهار کرد برای بیشتر از 20 سال فارغ از تغییر و تحول قابل استعمال میباشد.

 

کاشان یک کدام از شهرهای استان اصفهان میباشد که از سالیان به دور در‌این شهر فرشهای دستباف ساخت‌و‌ساز میشده میباشد و نزدیک به 50 سال میباشد که فرش ماشینی در کاشان تحت عنوان او‌لین و وسیع ترین شهر صنعتی فرش در جهان دارای شهرت میباشد . فرش کاشان دارنده تنوعی بی شماری از طرح های متعدد با تراکم های گوناگون و جنسهای گوناگون برای قشرها گوناگون جامعه با درامدهای گوناگون میباشد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۷:۵۳ توسط:علی موضوع: نظرات (0)