مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه .

مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه

۷ راه برق انداختن فرش بدون نیاز به قالیشویی


فرش از دیرباز جزئی اصلی از دور و اطراف معاش ایرانیان بوده قالیشویی در مشهد و به همین انگیزه تمیزی و پاکیزگی آن همواره اهمیت داشته میباشد. در قبل ایوان منازل یا این که کوچه ها محلی بود که برای شستشوی فرش از آن استعمال میشد، البته با رویش سوئیت نشینی از یکسو فضایی برای شستن فرش ها وجود نداشت و از سوی دیگر خانم ها نیز رغبتی به شستشوی فرش نداشتند.

گرچه امروز قالیشویی ها شستشوی فرش ها را جاری ساختن میدهند البته سوای مخارج مالی و دردسرهای جانبی مربوطه، با رعایت بعضا نکات می قدرت مجال شستن فرش را به تعویق انداخت، این فعالیت علاوه بر صرفه جویی مالی، موجب ماندگاری و دوام بیشتر فرش میگردد. از همین روست که اکثری از خانم های منزل دار از طریق های برق پرت کردن فرش به کار گیری می نمایند تا هم تمیزی و پاکیزگی فرش خویش را نگهداری نمایند و هم نیاز فرش به شستشو را به دست کم برسانند و هم فرش را مثل روز نخستین نگه دارا‌هستند.

در‌حالتی که شما هم تا به اکنون از این طرز ها به کارگیری نکرده اید، بهتر میباشد با آنان آشنا گردیده و مانند کدبانوهای ماهر که کوشش می نمایند برای اکثر وقت ها اشتباهات روش حلی خانگی و طبیعی بیابند، نسبت به برق پرت کردن فرش منزلتان مبادرت نمائید.

برق پرتاب کردن فرش به چه معناست؟
برق پرتاب کردن فرش اصطلاحی میباشد که برای تمیزکردن فرش به عمل برده میگردد. برق به معنای درخشش و درخشندگی میباشد، به طوری که دیده به آن خیره گردد. برق پرت کردن بدین مفهوم میباشد که فرش آن چنان پاک گردد که مانند روز اولش برق بزند! فرش در حین خریداری رنگ های بدیهی و شفافی داشته و از درخشندگی خاصی شامل است که به آن برق زدن گویند.

نحوه های برق پرت کردن فرش
فرش های تازه درخشندگی خاصی دارا‌هستند البته به گذر زمان فرصت با ارتقا آلودگی های روی فرش، از زیبایی و درخشش آن‌ها کاسته می گردد. برق پرت کردن فرش در خانه مستلزم استفاده کردن نحوه های بغرنج و خیره کننده و غریب وجود ندارد، بلکه با رعایت نکاتی معمولی می اقتدار مدام فرشی درخشان و منزه درحد فرش جدید یا این که جدید شسته گردیده داشت. در اینجا بدین طریق های بی آلایش ولی کاربردی و موءثر اشاره میکنیم.

جارو کشیدن تروتمیز فرش
شاید تعجب فرمائید ولی جارو کشیدن برای مثال راهکارهای اصلی و اساسی برق پرت کردن فرش میباشد. جارو کردن آراسته فرش علاوه بر مراقبت تمیزی، موجب نگهداری زیبایی آن نیز می گردد. ولی جارو کردن بایستی به صورت منظم ایفا گیرد و بهتر میباشد از جاروبرقی استعمال شود به این دلیل که اقتدار مکش بیشتری برای گردآوری گرد و غبار دارااست. گرد و خاک خویش مثلا عواملی میباشد که تجمع آن بر روی فرش و نفوذش در الیاف آن، موجب کدر شدن رنگ ها و افت زیبایی فرش می‌گردد.

تزکیه لکه‌ها از روی فرش
فرش در بخش های متفاوت منزل های اهل ایران جای‌دارد، بدین ترتیب طبیعی میباشد گونه های و اقسام لکه بر روی آن بیفتد، از لکه چای و قهوه گرفته تا لکه خون، لکه آبمیوه، لکه جوهر، لکه روغن، لکه خوراک، لکه رنگ، آدامس، ادرار کودک و … . پس هر خانم منزل داری مورد نیاز میباشد با اشکال طریق های لکه گیری از فرش آشنا باشد و اذن ندهد لکه ها برای مقطع وقتگیر روی فرش باقی بمانند، چون تزکیه لکه های نو ریلکس خیس میباشد، ضمن اینکه گاه سپری شد فرصت موجب میگردد لکه به بافت و رنگ فرش جراحت بزند.

پس زدودن لکه های فرش را به مواقع خاصی مانند منزل تکانی عید باستانی موکول نکنید و هرگاه لکه ای روی فرش مشاهده کردید، نسبت به حذف آن مبادرت نمایید. نکته ای که وجود داراست این میباشد که ممکن میباشد بعداز حذف لکه، آن بخش از فرش پر‌نور خیس به لحاظ رسد، در شرایطی‌که این آیتم سبب ساخت‌و‌ساز جلب دقت متعددی شد، میتوانید سطح فرش را با پارچه ای مرطوب شستشو دهید تا یکپارچه خواهد شد.

 

برای تزکیه فرش از لکه ها طریق های متعدد و متنوعی وجود داراست، به گونه ای که برای بعضا لکه ها بایستی از طریق های مخصوصی استفاده نمود و نمی قدرت یک یا این که دو شیوه را برای تک تک لکه ها به عمل پیروزی. ولی می اقتدار ادغام آب ولرم، سرکه سپید و جوش شیرین را برای لکه های متعددی به فعالیت موفقیت، گرچه به کار گیری از ادغام سرکه سپید، آب و ریکا و ترکیبات دیگری نیز برای زدودن لکه های فرش مطرح می گردد.

لکه برهای شیمیایی نیز در بازار وجود دارااست که بایستی مبتنی بر راهبرد خالق و به صحت آیتم استعمال قرار بگیرند. فراموش نکنید که عدم شناخت صحیح با شیوه های لکه بری یا این که به فعالیت بردن طریق خطا قادر است منجر بسط لکه و آلودگی و یا این که زخم زدن به بافت فرش خواهد شد. به این ترتیب قبل از هر چیز اعتقاد نتیجه ها فرمائید که اطلاعاتتان صحت دارد.

نظافت کردن کناره های فرش
هر از چندگاهی کناره های فرش را نیز منزه نمائید. می‌توانید با به کارگیری از یک برس دستی گرد و خاک و پرزهای مازاد نشسته روی حاشیه های فرش را گردآوری فرمائید. همان گونه که گفتیم برق پرت کردن فرش به شیوه های خیره کننده و غریب نیاز ندارد، صرفا کافی میباشد به صورت آراسته به فرش خویش رسیدگی کرده و به ریزه کاری دقت داشته باشید.

به کارگیری از شامپوی فرش
اشخاص متعددی قصد به به کارگیری از شامپو فرش تحت عنوان جایگزینی برای شستشوی آن دارا‌هستند. در شرایطی‌که شما هم قصد دارید از شامپو برای برق پرتاب کردن فرش استعمال نمایید، اعتنا داشته باشید که‌این فعالیت را به صدق جاری ساختن دهید. از جمله مانند شستشو با آب، قبل از استعمال شامپو فرش، مسلما فرش را خوب جارو کشیده و لکه های آن را از میان ببرید، بر روی فرشی آکنده‌از گرد و غبار و لکه، شامپو نکشید به این دلیل که از تاثیر آن کاسته می‌شود.

می‌توانید به مکان شامپو فرش به تنهایی، از مخلوط آب، شامپو فرش و شامپو تخم مرغی معمولی نیز به کارگیری نمائید. اعتنا داشته باشید که آحاد سطح فرش را یک دست شامپو بزنید و بعداز اعمال عمل، با یکپارچه پاک ما‌نده مواد را از روی فرش گردآوری کرده و آن را کم آب فرمایید.

برق پرتاب کردن فرش به‌وسیله نشاسته ذرت
در‌صورتی‌که بعداز شستن فرش با شامپو نیز سود دلخواه خویش را نگرفتید، میتوانید از راهکارهای پایین برای برق پرتاب کردن فرش به کارگیری فرمایید. به خاطر داشته باشید که‌این نحوه ها را مسلما بعد از شستشوی فرش با آب یا این که شامپو فرش می بایست گزینه به کارگیری قرار دهید، اما مورد نیاز میباشد چشم به راه بمانید تا فرش کم آب گردد.

طرز اولیه: مقدار متعددی نشاسته ذرت را با نمک ادغام نموده و ادغام نتیجه ها را روی فرش بپاشید. با سپری شد یک ساعت با به کار گیری از جاروبرقی فرش را پاک فرمایید.

طرز دوم: جوش شیرین را بر روی فرش ریخته و اذن دهید یکساعت روی آن باقی بماند. بعد از آن مبادرت به جاروکشیدن فرمائید.

طرز سوم: نخست با استعمال از اسفنج یا این که یکپارچه مطلوب ترکیبی از آب و سرکه را به آرامی روی فرش بکشید تا پاره ای مرطوب گردد. بعداز کم آب شدن فرش، ادغام جوش شیرین و نشاسته ذرت را با استعمال از یک برس روی فرش بکشید. با سپری شد یکساعت مواد را با جاروبرقی گردآوری کنید. در پایان با یکدست تر تک تک بخش های فرش را منزه فرمائید.


برچسب: قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۴:۲۵ توسط:علی موضوع: نظرات (0)