مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه .

مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه

نقش شیر در گبه


می‌دانیم که یکی صفت هایی که به حضرت علی (ع) داده گردیده‌است صفت (شیر آفریدگار) بوده میباشد  قالیشویی در مشهد و این صفت بیان‌کننده شجاعت و دلیر بودن میباشد .

از این رو آن سیرتکامل که به حیث میاید یک کدام از دلایلی که به نقش شیر در بافت «گبه» دقت آرم داده گردیده‌است همین استدلال است .

با مشاهده نمودن بناهای کهن و یا این که منسوجات و ظروف میبینیم که شیر مدام در جدال با دلاوران بوده میباشد؛ در‌حالتی که بخواهیم درین خصوص مثالی را بیان کرده باشیم خواهیم توانست به ظروف ساسانی و همینطور نقوش تخت جمشید و یا این که در «قالی» های شکارگاه اشاره نماییم.

به علاوه شیر در پیشین ها مدام هماورد پادشاهان بوده میباشد و یک حیوان بسیار شجاع و پرقدرت بوده میباشد.

در تمدن ایرانیان شیر سمبل شوکت و جلال و اقتدار و عظمت بوده میباشد. نقش شیر در نزد لرها و ترکان قشقایی متداول بوده میباشد.

بافندگان عشایر هر مورد به صورت نامکرر بدین مظهر صولت و شجاعت پرداختند.

ولی نقش شیر با فراوانی این حیوان در حیطه کامفیروز و دشت ارژن عجم که تا اوایل قرن قبل نسل آن باقی بود هم بی رابطه وجود ندارد.

 

 

در مجموع می قدرت ذکر کرد که شیر از فرصت های قدیم گزینه عشق و علاقه ایرانیان به خصوص عموم عجم بوده میباشد و از روش سکه ها، مهرها، شیر سنگی و بقیه نقوش بستگی خویش را به قبل محافظت می کردند.

این بستگی با «گبه» های شیری به باطن خیمه و معاش عشایری رویه یافته میباشد. همین مسایل باعث گردیده‌است که زنان قالیباف عشایر آن را سمبل قابل قبولی برای زینت بخشیدن به «گبه»های خویش نمایند.

نقاشی کردن گبه ها خوشگل و بی سابقه میباشد. رنگ کردن اکثر آن‌ها به استثنای معدودی از آنان به طور کامل طبیعی و گیاهی میباشد.

رنگرزی سنتی و منفعت گیری از رنگ های گیاهی اعتبار ویژه ای به صنعت های دستی عشایر میبخشد همینطور نوعی گبه بافته میشود که خودرنگ است یعنی بر روی مواد نخستین ای که در ایجاد این جنس استعمال میگردد هیچ نوع فعالیت رنگرزی اعمال نمیشود.

پشم‌ آن اصطلاحاً خودرنگ میباشد یعنی مستقیماً از دام چیده گردیده و به عبارت دیگر گل چین میباشد.

این نوع گبه در رنگ های طبیعی پشم گوسفند (سپید، سیاه، خاکستری و بژ) بافته میگردد.

به همین سبب ساز در قبال شستشو و فروغ آفتاب مقاومت بیشتری دارااست حتی می قدرت بیان کرد مقاومت رنگ آن از قالی هم بیشتر میباشد چون مواد تشکیل دهنده رنگ ها به طور کاملً طبیعی میباشد.


برچسب: قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۰:۵۸ توسط:علی موضوع: نظرات (0)