مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه .

مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه

راهنمای خرید فرش دستباف

فرش دستباف اهل ایران از دیرباز پر اسم و رسم و آیتم استعمال بوده قالیشویی در مشهد مدرک آن نیز به وسیله گزنفون، تاریخ نگار یونانی در کتاب سیرت کوروش، میباشد که میان سال های ۴۳۰ تا ۳۴۵ پیش از به دنیا آمدن می نویسد:« ایرانیان برای اینکه بسترشان قابل انعطاف باشد قالی کوچک ذیل بستر خویش می گسترند.» انسان از هنگامی که خویش را آشنایی و ضرورت وجود لازمات معاش را احساس نمود، به فکر داشتن منسوجی بود تا او‌را در قبال سوزوسرما و رنج زمین محافظت کند. پشم و مو حیواناتی مانند گوسفند و بز، اول یافته های انسان برای برآوردن این نیاز بود و متعاقباً پوست این حیوان ها اول زیرانداز یا این که به عبارت دیگر، فرش منسوج بود.
در‌پی تحول و پیشرفت در معاش، انسان یادگرفت که می‌تواند با در هم نمودن و فشار دادن الیاف پشم، زیراندازی قطور خیس و گرم خیس به اسم نمد تنظیم کند. متعاقباً با یادگرفتن فوت و فن ریسندگی و تابندگی، نخ های پشمی را ساخت نمود و برای اولیه توشه با مخلوط حرفه نخ های افقی و عمودی نخ های پشم، گلیم را اختراع کرد و این سرآغازی بود برای نوآوری فرش گره دار یا این که پرزدار که هنر و فنی توسعه یافته خیس بود.
فرش کلمه ای عربی میباشد که به معنای زمین میباشد و در لهجه فارسی دارنده مفاهیمی مانند عظیم شدن، زیرانداز و کفپوش میباشد. با دقت به تمجید فوق مفاهیمی مانند گلیم، نمد، زیلو، فرش دستباف و ماشینی را میتوان فرش دانست.
تاریخچه فرش دستباف
با دقت به تاریخچه کهنی که در ساخت و ساز فرش دستباف اهل ایران وجود دارااست اینک میتوان بیان کرد جنس بافته گردیده بدست هنرمندان اهل ایران جزء برگزیدگان و زیباترین نوع فرش در عالم میباشد که‌این فرمان از نگاه کارشناسان میان المللی فرش تائید گردیده است اما با وجود آنکه در سال ۱۳۲۸ خورشیدی اول فرش های گره دار بعنوان پوشش اسب و یا این که در خیمه صحرانشینان آیتم به کار گیری قرار گرفته میباشد و بعد از آن در ساخت این کالا پیشرفت های متعددی به دست آمده پژوهشگران معتقدند که استارت شکوفایی هنر فرش بافی در کشور ایران به قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی برمی شود.
در سال های گذشته با پیشرفت تکنولوژی در خیلی از قضیه ها برای مثال مسئله ساخت فرش و تابلو فرش، شاهد تغییر و تحول و تحولات بسیار عظیمی در ساخت این مال بودیم؛ به طوریکه نخست ایجاد فرش بدست هنرمندان اهل ایران، نقش های بسیار بی آلایش و طرح های سادگی روی این محصول ها نساجی پیاده می‌شد اما با سپری شد فرصت تحول شگرفی در ساخت‌و‌ساز این جنس پدیدآمد و این فرمان سبب تنوع بی سابقه در بازار فرش دستباف شد.
رجشمارها در فرش دستباف
رجشمارهای رایج در فرش بافی کشور‌ایران از ۲۰ تا ۹۰ رجی است. معمولاً فرشهای درشت باف ۲۰ و ۲۵ رجی و فرشهای ایلیاتی درشت بافت معمولاً حدود ۳۰ رجی می‌باشند فرشهای میانگین خوب ۴۰، ۴۵ و ۵۰ رجی می‌باشند. فرشهای خوب ۵۰ تا ۹۰ رجی میباشند.
اشکال فرش دستباف
گونه های فرش دستباف از جنبه های مختلفی مجموعه بندی می گردند؛ اشکال فرش بافت دست از نگاه متاع تار و پور و پرز آن و گونه های فرش دستباف از لحاظ اندازه، هرکدام از گونه های فرش دستباف، زیبایی های خاص خودش را دارااست و شما می‌توانید با دقت به نوع نیاز و ذوق خویش آنرا گزینش فرمایید.


برچسب: قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۲۵:۱۶ توسط:علی موضوع: نظرات (0)