مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه .

مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه

معرفی انواع نقوش و طرح های فرش ایرانی

فرش‌های طرح بخارا قالیشویی در مشهد یا این که ترکمن: این طرح در مجموعه طرح‌های ایلی و خاص عموم عشایر و کوچ‌نشین قراردارد. فرش‌های دارنده این طرح سوای نقشه و به صورت فرضی بافته می شوند. گونه های طرح ترکمن عبارت میباشد از: ترکمنی کتف‌ای، ترکمنی آخال، ترکمنی فریم یمونی، ترکمنی دیده آهو، ترکمنی خورجینی و ترکمنی چهار کادر.
فرش‌های طرح شکارگاه: درین طرح سوارکار، تیر و کمان، نیزه، درخت و گل به چشم می خورد. شکارگاه درختی، شکارگاه قابی، شکارگاه ترنج‌دار، شکارگاه لچک ترنج و شکارگاه سراسری اشکال طرح شکارگاه میباشد.
فرش‌های طرح قابی: طرح قابی از یک‌سری کادر‌های متفاوت که به صورت منظم کنار هم قرار گرفته‌اند ساخته شده میباشد. باطن هر فریم با گل و برگ‌های متعدد تزیین میشود. قابی اسلیمی، قابی ستونی و قابی قرآنی کرمان طرح‌های فرعی طرح قابی میباشد.
فرش‌های طرح گل فرنگ: این طرح بر پایه ی صورت گل‌های طبیعی مانند رز با رنگ‌های پر‌نور در لحاظ گرفته میشود. گل فرنگ بیجار، گل فرنگ گل و بلبل، گل فرنگ مجموعه گلی، افشان گل فرنگ و… طرح‌های گل فرنگ به شمار می آیند.
فرش‌های گلدانی: این طرح به طور یک گلدان تعالی مجموع سطح فرش را دربرمی‌گیرد. گلدانی دوطرفه، گلدانی ختایی، گلدانی سراسری، گلدانی محرابی، گلدانی تکراری، گلدانی لچک ترنج و… اشکال طرح گلدانی میباشد.
فرش‌های طرح محرابی: این طرح با الهام از محراب که محل نماز گزاردن امام جماعت میباشد تنظیم گردیده است. محراب گلدانی، محراب قندیلی و محراب درختی از طر‌ح‌های محرابی می‌باشند.
فرش‌های با طرح هندسی: انواع هندسی در‌این طرح فرش به عمل می‌رود. هندسی ترنج‌دار، هندسی لچک ترنج، هندسی ستاره، هندسی بندی قابی، هندسی خاتم شیرازی و… از طرح‌های اصلی این تیم میباشد.
فرش‌های طرح محرمات: این طرح به قلمدانی نیز دارای شهرت میباشد. قلمدانی سراسری، طرح بته با موضوع رنگی و گل ریز با مورد یک‌رنگ طرح‌های فرعی این مجموعه میباشد.
فرش‌های طرح تلفیقی: این طرح‌ها در اثر مخلوط و تلفیق دو یا این که تعدادی طرح مهم به وجود آمده‌اند و تنوع وسیع‌ای دارا‌هستند.


برچسب: قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۹:۱۵ توسط:علی موضوع: نظرات (0)