مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه .

مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه

مواد طبیعی در فرش

ویژگی‌های جالب فرش‌های دستباف قالیشویی در مشهد  این است که به این علت که از مواد طبیعی تشکیل شده‌اند، در فصول سرد، گرم بوده و در فصل‌های گرم سال، خنک‌تر از محیط خواهند بود. همچنین هیچ‌گاه در آنها الکتریسیته ساکن ایجاد نمی‌گردد. و برعکس برخی از الیاف مصنوعی که در ساختار برخی فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود، موجب حساسیت افراد نخواهد شد. ضمنا همانطور که می‌دانید با پاخوردن، شستشو و تابش نور به زیبایی و همچنین ارزش آن افزوده خواهد شد.
انواع نخ‌های به‌کار رفته در بافت فرش‌های ماشینی
۵ نوع اصلی نخ برای بافت فرش‌های ماشینی با عنوان نخ خاب استفاده می‌شود عبارتند از پشم، اکریلیک، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن و نایلون که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم (جنس نخ‌های استفاده‌شده برای نخ تار فرش‌های ماشینی، پنبه، پلی‌استر و یا ترکیبی از آنهاست و برای نخ پود آنها، از پلی‌استر، پنبه یا جوت (کنف هندی: الیافی که بصورت رشته و نخ در می‌آید.) استفاده می‌شود که البته در صورت استفاده از کنف احتمال آب رفتن فرش وجود دارد؛ همچنین معمولا برای فرش‌های با پرز اکریلیک و پلی پروپیلن، از تارهایی با جنس خودشان استفاده می‌شود).
این نوع نخ از اولین مواد بکار رفته در بافت فرش‌های ماشینی‌ است که ممکن است بصورت خالص و یا در ترکیب با موادی مثل نایلون یا پلی پروپیلن استفاده شود که در اینصورت به آن فرش پشمی ترکیبی گفته می‌شود. در بخش قبلی توضیحاتی در باره آن ارائه دادیم، درباره فرش‌های ماشینی این نکته نیز شایان ذکر است که قیمت فرش‌های بافته‌شده از پشم، نسبت به سایر الیاف موجود بالاتر است. بخاطر موارد گفته شده تولید فرش‌ ماشینی با این جنس با گذشت زمان و با توجه به روی کار آمدن مواد جدیدتر و ارزانتری مثل اکریلیک و پلی‌استر و با کیفیتهایی تقریبا مشابه با آن، کاهش چشمگیری یافته است. این الیاف مصنوعی که در واقع ترکیبی با مقدار بالای ۸۵درصد از یک پلیمر شیمیایی با نام پلی اکریلونیتریل است و ریشه طبیعی هم دارد، مدتی است بجای پشم (و البته در خیلی از موارد در ترکیب با آن) برای تهیه فرش‌های ماشینی و به‌ عنوان نخ خاب به‌‌کار برده می‌شود. ظاهر و برخی از خواص آن مشابه پشم است از جمله اینکه نرم و محکم بوده و بعلت اینکه به راحتی به خودش لکه نمی‌گیرد، شستشوی آن آسان است. ولی برعکس پشم، سبک بوده و حتی از جهاتی نیز به پنبه شباهت دارد


برچسب: قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۲:۱۵ توسط:علی موضوع: نظرات (0)