مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه .

مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه

آشنایی با انواع ماشینی آلات فرش بافی

منبع و پیدایش این گره آذربایجان میباشد قالیشویی در مشهد از یافته ها در این مورد اینگونه به لحاظ می‌رسد که ابتدا این گره در بین عموم آذربایجان قدیم (سکایی ها) ترویج پیدا کرده و تا به امروز نیز به همین صورت نگهداری گردیده‌است. این نوع گره بیشتر به امداد قلاب زده می گردد.

گره هایی که با این شیوه زده میشوند نسبت به بافت های دیگر سفت خیس میباشد. گره به‌این شکل میباشد که در آغاز، تا رو را با قلاب گرفته ، با انگشت دست چپ نخ را از پشت تار چله رد کرده به طرف جلو می‌آورند آن‌گاه قلاب را برای دریافت کردن تار دوم از لای نخی که دو راز آن توسط ی دست چپ نگه داشته گردیده، عبور داده تار دوم را به جلو می‌آورند با نوک قلاب راز نخ را از پشت تار دوم به طرف جلو هدایت می نمایند به گونه ای که هر دو راز نخ نخ از اواسط دو تار که یک گره را تشکیل میدهد خارج بیاید آنگاه گره را ذیل آورده مازاد آن را با تیغه ی قلاب جدا می نمایند. (درپی به طور تصویری فراگیری داده می گردد.) در هر رجشماری می قدرت از این راه بافت بهره برد. در‌این نوع بافت چله ها شدیدا پایین کشش بوده و برای کوبیدن پود از دفه به کارگیری میگردد، با استعمال از آن می قدرت پود را به خیر و خوبی لا به لای گره ها جا اعطا کرد. در طرز ترکی با به کارگیری از قلاب ریز ترین فرش ها را می اقتدار بافت. متقارن بودن گره و بسته بودن روی گره ها دوام بیشتری بخصوص به فرش های ریز بافت می‌دهد. در طریق بافت ترکی از کوجی به کار گیری نمی‌شود.

چرا می بایست از گره ترکی در فرش دستباف به کارگیری کنیم؟
او‌لین ادله و مهم ترین برهان که می اقتدار برای به کار گیری از گره ترکی برای بافت قالی را اسم موفقیت این میباشد که بیش تر از 80% از تابلو فرش ها و قالی های دستبافتی که در دکان ها مراعات می‌کنید از همین گره میباشد و این نماد ی کیفیت و ممتاز بودن گره را میرساند.
با به کارگیری از قلاب و گره ترکی ریز ترین فرش ها را می اقتدار بافت و همینطور بافت های دکوری دقیق مانند تابلو های تصویری و چشم انداز قابلیت پذیر میباشد.
به جهت به کارگیری از قلاب قابلیت و امکان استعمال از گره تقلبی (جفتی) به دست کم می‌رسد.
قالی های بافته گردیده با گره ترکی از استحکام و کیفیت بالایی نسبت به گره فارسی برخوردار‌است.
ضخامت نخ مصرفی دارنده ضخامت کمتر از نخ مصرفی با گره فارسی و به عبارتی رجشمار میباشد.


برچسب: قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۰۵:۱۲ توسط:علی موضوع: نظرات (0)