مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه .

مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه

مقیاس نخ اکرولیک با پلی استر


شاید تا به اکنون نام نخ اکرولیک یا این که پلی استر را شنیده اید قالیشویی در مشهد یا این که در رابطه آن ها مطلبی خوانده اید؛ در غیر این شکل می توانید برای شناخت بیشتر با این نوع الیاف در‌پی نوشته‌علمی با ما یار و همدم باشید.
امروزه در صنعت نساجی برای ساخت فرش ماشینی از الیاف متنوعی استعمال می گردد که هرمورد از خصوصیت‌های خاصی برخوردار‌است. برای ایجاد فرش ماشینی، نخ خاب از مالامال مصرف‌ترین متریال در فرش میباشد که 80% از وزن فرش را نخ خاب تشکیل می دهد که در ایجاد نخ خاب فرش ماشینی بیشتر از آکرولیک، نایلون، پلی استر، ویسکوز و پشم که نیازی به ریسندگی ندارند و به طور نخ یکسره به کار گیری می شوند ولی آکرولیک و پشم به صورت جدا از هم می باشند و به ریسندگی نیاز دارا هستند.

مواد آفریننده الیاف:
به طور طبیعیً مهم‌ترین استدلال در جایگاه کیفیت فرش را، نوع الیاف بکاررفته در فرش گزینش می‌نماید. نخ‌های پلی استری، که از مواد شیمیایی و تصنعی و مصنوعی به‌اسم پلیمر ساخت می گردند که جزو مجموعه الیاف تصنعی قرار میگیرند. از سوی دیگر نخ های آکرولیک از فراورده‌های نفتی به اسم «پلی اکریلو نیتریل» ساخت‌و‌ساز می شوند که وزن این نوع الیاف بسیار مدل است.

دوام و مقاومت الیاف:
برای مقاومت و دوام بیشتر فرش‌های ماشینی، نخ‌های اکرولیک نسبت به دیگر الیاف مطلوب‌خیس می‌باشند. فرش‌هایی با الیاف اکرولیک بیشتر برای جای ‌های نا مرتب و لبریز رفت و آمد مطلوب میباشند و همینطور در قبال گرما و حرارت مقاومت بیشتری نسبت به نخ‌های پلی استر دارا‌هستند. ارتفاع قدمت فرش‌های پلی استری از آکرولیک کمتر میباشد. فرش‌های پلی استری به گذر زمان مجال به طبیعت برمی‌گردند و در محیط پودر می شوند ولی آکرولیک در دراز زمان هم به طبیعت برنمی‌گردند.

بها الیاف:
با در دست داشتن ماشین آلات یا این که دستگاه‌های مربوطه برای ساخت و ساز نخ پلی استر در کاهش هزینه‌های ساخت‌و‌ساز بسیار اثرگذار میباشد. ولی برای ایجاد نخ‌های اکرولیک که از متریال و دستگاه‌های خاصی استعمال میگردد که اکنون قابلیت ایجاد این نوع الیاف در کشورمان نیست؛ براین اساس وارد کردن این فرآورده از کشورهای فرنگی با وجود تحریم‌ها موجب ارتقا بها این نوع الیاف می‌گردد.
در فیض به دلایلی که در ابتدا بیان شد فرش‌هایی که با نخ اکرولیک بافته می‌شوند به مراتب گرانتر از فرش‌هایی می‌باشند که با نخ پلی استر ایجاد میگردند.

پرزدهی الیاف:
نخ‌های اکرولیک خلاف تصورات به جهت متریال خاصی که در ساخت و ساز آن مصرف شده میباشد قابلیت و امکان پرزدهی دارااست که در مراحل هیت ست شدن این خلل را برطرف می نماید. نخ‌های پلی استر به نسبت نخ اکرولیک هیت ست گردیده پرزدهی کمتری دارا‌هستند.

 

لطافت الیاف:
رمز نخ‌های اکرولیک بسیار بدیهی می باشند که به رمز نخ‌های دانه اناری یا این که سوزن گرد دارای شهرت هستند. فرش‌هایی با نخ اکرولیک، از لطافت و نرمی خاصی برخوردار می باشند و اصلا بوی نفت نمی‌دهند. البته فرش‌هایی با نخ پلی استر برخلاف فرش‌های اکرولیک از لطافت کمتری برخوردار می‌باشند.

زیبایی و نازکی الیاف:
فرش‌هایی که با نخ اکرولیک هیت ست گردیده بافته میشوند نازکی دیده نوازی را در ادامه دارا‌هستند به گونه ای که‌این نوع فرش با دیگر فرش ها قابل قیاس نمی باشد؛ به همین خیال هواداران این فرش‌ها روز آپ دیت ارتقا پیدا می‌نمایند.
نخ‌های پلی استری از پلیمر ساخت می شوند که دارنده زیبایی خاصی می‌باشند ولی از کیفیت کمتری برخوردار میباشند. به این ترتیب اگر‌که در‌پی خرید فرشی قشنگ و ارزان میباشید فرش‌های پلی استر شایسته ترین مورد برای خرید فرش ماشینی ارزان هست.
درنتیجه فرش‌های اکرولیک از زیبایی و نازکی بیشتری نسبت به پلی استر برخوردار می‌باشند.

آپ تو دیت بودن الیاف:
امروزه اکثر فرش‌های ماشینی به وسیله نخ‌های اکرولیک که بافته می گردند. این نوع نخ‌ها به دلایلی که بیان شد علاقه مندان بیشتری نسبت به نخ‌های پلی استر دارا هستند. حتی گران‌قیمت بودن این نوع نخ‌ها هم نتوانسته بازدارنده از ساخت‌و‌ساز انبوه این نوع الیاف بشود. فعلا بیشتراز ۹۰٪ از تولیدکنندگان از این نوع نخ‌ها در ساخت فرش‌هایشان به کارگیری می‌نمایند.

 

اصطلاحات
هیت ست گردیده: دستگاهی مخصوصی میباشد که نخ اکرولیک را فاقد پرزدهی و مقاومت فرش را بیشتر می‌نماید.

دار: به دستگاهی که چله، پود و نخ ها در آن قرار میگیرند و فرش دستبافت ساخت میگردد. این دستگاه‌ها غالباً از چوب و فلز درست شده اند.

خامه: به نخی دولایه و پشمی که برای پرزهای فرش استعمال میشود.

ترنج: به قسمت مرکزی فرش را که غالبا به صورت دایره بافته می‌شود، میگویند.

سرترنج: معمولا در صدر و آخر ترنج نقشی کشیده می گردد که به آن سرترنج می گویند.


برچسب: قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۳:۴۸ توسط:علی موضوع: نظرات (0)