مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه .

مقالات رسمی و تخصصی فرش و قالیچه

چگونه با انواع گلیم بافی و مراحل آن آشنا شویم؟

در هر نقاط از کشور‌ایران قالیشویی در مشهد خاندان ها گلیم مختص خویش را دارا هستند. ما در پی دارای شهرت ترین آنها‌را معرفی می‌کنیم. شاهسونی
یک کدام از دارای اسم و رسم ترین ایل های کشور ایران پادشاه سون میباشد. گلیم های بافته گردیده بوسیله این ایل دقیق بوده و به سوماک دارای اسم و رسم میباشد و در زبان محلی به آن ورنی نیز گفته می‌شود.

طرح های بافت این ایل بیشتر نقشه حیوان‌ها اعم از آهو ، اسب و پرنده ها میباشد. که با گونه های هندسی مخلوط میشود. تنوع بافت بالایی داراست و معدود پیش میاد شما دو طرح هم نقشه در میان آن ها پیدا فرمایید. آن‌ها این گلیم ها را با پشم زبر و کم آب می بافند.

این نکته نیز دارای اهمیت میباشد که بدانید بیشتر زین های اسبی از نوع گلیم میباشد و به وسیله ایل شاهسون بافته و ساخت می گردد.

لری
یک کدام از کیفیت خوب ترین گلیم های مو جود برای اقواام لر میباشد و از گلیم بافی برای ایجاد خورجین های گرانقدر برای مراقبت وسایل خانه به کارگیری می نمایند.

نقش و نگار گلیم این عشایر از انواع هندسی و حیوان ها خاص به عبارتی ناحیه میباشد و بیشتر رنگ گلیم آن بخشها سبز، سیاه، آبی‌رنگ و سپید میباشد.

گلیم خمسه
این نوع گلیم وابسته به پنج خویشان شیرازی میباشد و اسم خمسه اشاره به در هم آمیختن این پنج ایل درین استان دارااست ؛ از در میان آن ها دو ایل عربی حرف می‌نمایند و دو ایل به لهجه ترکی و در یک کدام از آنان که به باصری دارای شهرت میباشد به لهجه فارسی صحبت میگویند.

گلیم های آنان نیز از نوع سوماکی میباشد که به اسم آبادی بید نیز دارای شهرت میباشد. موضوع برنامه ای که بافته می‌شود بیشتر تیره میباشد و روی آن ستاره هایی به طور مورب به صورت لوزی های درهم بافته میگردد.

رومیزی گلیمی

بلوچی
طرح و رنگ این پارچه ها از موقعیت آب و هوایی قبایل بلوچ نشأت گرفته میباشد. سبک های این فرش ها رویه راه و روش بوده و در هر ستون از طرح ها و رنگ های گوناگون مصرف شده میباشد.

صنعت های دستی این قبایل از رنگ های تیره مانند جگر ، آبی‌رنگ تیره ، شتری و قهوه ای به کار گیری می نمایند و اما رنگ های پر‌نور مانند سبز ، قرمز‌رنگ و زرد رنگ نیز از خصوصیت های آنهاست.


برچسب: قالیشویی در مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ تیر ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۰:۲۱ توسط:علی موضوع: نظرات (0)