مقالات رسمي و تخصصي فرش و قاليچه مقالات رسمي و تخصصي فرش و قاليچه .

مقالات رسمي و تخصصي فرش و قاليچه

چطور بايد لكه هاي فرش از بين ببريم


رايج‌ترين لكه بعداز چايي و قهوه لكه آب ميوه ميباشد خصوصاً در منازلي كه فرزند قاليشويي در مشهد  كوچك وجود داراست ولي به راحتي قابل پاك شدن ميباشد . براي از در بين بردن آب ميوه‌هاي رنگي دو قطره مايع پياله‌شويي روي محل لكه ريخته و با دستمال يا اين كه اسفنج پاك با آرامي با ضربات گوناگون فرش را پاك ميكنيم . توجه خواهد شد در صورتي بجاي ضربه زدن مبادرت به كشيدن اسفنج يا اين كه دستمال نماييم لكه پخش گرديده و زخم بيشتر شود .

1-6- لكه دوده
آيتم ديگري كه زياد روي فرشها خصوصاً در شهرهاي صنعتي و كثيف چشم ميشود لكه دوده ميباشد ، براي از في مابين بردن آن نخست با به كارگيري از جارو برقي تا حد قابليت دوده را از فرش جداگانه كرده ، توجه كنيد هنگام جارو كشي آلودگي پخش نشود . بعد از آن قدري نمك بر روي لكه تيره پاشيده بعداز دو ساعت نمك و ما‌نده دوده را از طرح فرش توده نمائيد .


1-7- لكه‌هاي ديرين
تا اينجا در باب روش واكنش با لكه‌هاي شايع كلام كرديم البته ممكن ميباشد گهگاه با تغيير تحول رنگ يا اين كه لكه‌هايي روي كف پوش مواجه شويم كه پيش از اينً نديده‌ايم و نمي‌دانيم بر اثر چه ماده‌اي ساخته شده است ، بايستي چه كاري ايفا دهيم ؟ براي از در ميان بردن اين رنگ‌هاي ديرين كه هنگام توليد متوجه نشده‌ايم خمير ريش ، دستمال مرطوب و دستمال كم آب ما يحتاج ميباشد ؛ پاره اي كف خمير ريش را روي لكه ريخته و با دستمال ، پارچه ، حوله و يا اين كه اسفنج منزه و مرطوب سطح را پاك ميكنيم

در غايت با دستمال كم آب آب ما‌نده را عده و فرش را كم آب ميكنيم .
گهگاه مواقع چشم‌ايم كه اشخاص عادت دارا‌هستند با كفش روي فرش منش بروند كه اما فعاليت به طور كاملً غلطي ميباشد و تعدد اين فرمان از قدمت فرش نادر مي‌نمايد ، براي منزه و ضدعفوني كردن مكان كفش‌ها بعداز جارو زدن و انباشته كردن غبارهاي سطحي ، دستمال بزرگي را به محلول آب و سركه آغشته كرده و روي پرزها جنبش ميدهيم ، در ترازو آب و سركه توجه گردد چرا‌كه درصورتي كه مقدار سركه زياد باشد علاوه بر بوي بد به رنگ فرش زخم مي زند .

در مواقعي كه نمي‌دانيم مال لكه چه است و با چه موادي از ميان مي‌رود فقط و فقط از آب به كار گيري فرماييد و تا حد قابليت لكه را با آب از في مابين ببريد چرا‌كه آب درخصوص كل لكه‌ها پاسخ ميدهد و به دشوار كردن هيچ ماده اي روي فرش ياري نخواهد كرد از طرف ديگر زيرا ماده شيميايي داخل خويش ندارد به الياف تار و پود و خاب جراحت نمي‌زند به كار گيري از آب به معناي تميز كنندگي صددرصد لكه‌ها وجود ندارد .


برچسب: قاليشويي در مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۶:۵۴ توسط:علي موضوع: نظرات (0)